LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 20 september 2018

Stenar och gråsuggor

I Nynäshamn bygger Stockholms Hamnar en ny godshamn. De har hunnit halvvägs. Det mesta man ser är bergskross, massor av grå sten överallt..
Hemma har jag olika stenar som prydnad. En liten bit glimmer hittade jag en gång på en fjällvandring. Glimmer kan spaltas i tunna, glänsande skivor och är ett mineral som ingår i olika bergarter, till exempel gnejs och granit. 
Jag lyfte på glimmerbiten och på undersidan fanns en mängd gråsuggor. Även om denna är en av våra vanligaste landgråsuggor har jag inte sett den tidigare. Det är en Oniscus asellus - bred, platt, grå med gula teckningar på ryggen. Jag har bara sett den som är rent mörkgrå, Porcellio scaber.


Länk:
Image-in-ing
Our world Tuesday
Saturday Critters 249 
Floral Friday Fotos 356

2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Glimmer och prickiga gråsuggor, här får man lära sig! Hade ingen aning om att det finns olika arter av gråsuggor, men varför inte. Nu kommer jag att lyfta på var och varannan sten.
Trevlig helg
/Anette

eileeninmd sa...

Hello, I learn so much from reading blogs. I have never heard of these insects. The stone is lovely. Thanks for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend.