LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 25 mars 2017

Blommande gröna växter

Funkiasläktet hör till en av de mest populära trädgårdsväxterna och odlas för sina vackra blad. Jag har skaffat en del med olikformade blad både hemma och till landet. De pryder sin plats och finns i många varierande färger och bladstorlekar.

Det är ett släkte i familjen sparrisväxter och beskrevs av den österrikiske botanikern Leopold Trattinnick år 1812 (källa Wikipedia).

Släktet är lite udda och isolerat systematiskt. Det har flyttats mellan flera olika familjer och även fått bilda en egen familj, funkiaväxter (Hostaceae).

Tusentals sorter har kommit fram inom trädgårdsodlingen. Många av de tidigaste beskrivna arterna har visat sig vara kulturväxter med okänt, ofta komplext ursprung, och anses nu vara sorter snarare än naturliga arter.

Funkiasläktets arter är fleråriga med kraftiga jordstammar, som ibland bildar utlöpare. Bladen är talrika, basala och spiralställda med långa bladskaft. Det är inte bara jag som gillar hostan. Små bruna sniglar attackerar så fort jag vänder ryggen till. Det råder ett fullkomligt krig om de vackra bladen, där jag förra säsongen fick se mig besegrad. Men jag kommer igen, smider planer ...
Blomställningen har några få reducerade blad och varje blomma har ett grönt eller vitt stödblad. Blommorna är tvåkönade och sitter ensamma (sällan 2-3) i klase på korta skaft.

Kronan består av sex sammanvuxna hylleblad, vit eller violett, rör- till klocklik eller trumpetformad. De pryder också blomman.

Veckans ämne är 'blommande blommor, gröna växter' och övriga som deltar är:
Karin på Åland
Englundskan
Karin i Stockholm
Anna

Anki
Helena
Matfreaket
Livsrummet
Olgakatt
Tove
Pensionären på ön
Ulla-Minnatur (jag)
Wienerbrödslandet

Jordgubbar och bubbel
Musikanta
Vonnevardag 

Länk:
Här finns fler inlägg i min blogg om hosta

8 kommentarer:

Bevare mig väl sa...

Fint inlägg med ögonfröjd och lite kunskap därtill. Arter och sorter :-)

Skaparglädje sa...

Jag blir mer och mer förtjust i Funkia. Finns i så många fina variationer.
Kram!

Bas. sa...

zo mooi staat het er hier nog niet bij maar dit is heel mooi al.

Birgitta Malmstedt sa...

Så fint du berättar om de gröna växterna.
Trevlig helg!
Birgitta

cat sa...

Oh så härligt grönt!
En häst som står i en väldigt liten hage är antingen sjuk eller skadad och måste hållas i stillhet. Då det enligt lag måste få vara ute i friska luften i ett antal timmar per dygn, så ställer man dem i s k sjukhage.
Ibland använder man också mindre hagar bredvid de större om en helt ny häst ska introduceras i en flock.
Det säkraste sättet är att låta dem se och lukta varandra på lite avstånd innan den nya får gå in i den större hagen.

Paula i pörtet sa...

Hej, nu hör jag verkligen att jag hamnat hos en trädgårdsentusiast. Språket är så vackert, trädgårdsspråket...för att inte tala om växterna och blommorna, jag njuter så gärna bara jag slipper pyssla om dem med mina egna händer..

Äventyret framtiden sa...

En sort av funkia har jag i trädgården, älskad verkligen.
Stor har den blivit och snart är det dags att dela på den sköna och göra flera sköna.
Tack Ulla för ett fint inlägg!

Vonne sa...

Fantastiska bilder, tack för dom. Mycket grönt...tillika gröna fingrar förstår jag.