LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 14 augusti 2021

Amiral på kantlök

Jag läste noga på etiketterna när jag handlade på Plantshopen. Allium 'Millenium', Trädgårdskantlök stod det och bland egenskaperna nämns att den älskas av fjärilar, humlor och bin. Den är dessutom årets perenn 2021. Jag hade inte ens hunnit plantera den när jag kom hem utan bara ställt krukan på marken. Från ingenstans dök en amiralfjäril upp. Det är nog första gången den besöker min trädgård.
 
En annan insektsfavorit är solhatt, Echinacea 'Mooodz Satisfy'. Även den fick besök av fjärilar. Jag blev förtjust i den här lite pastelliga färgen.

Titta också på Eileens vackra helvita hägrar.

3 kommentarer:

eileeninmd sa...

Hello,

It looks like you picked a wonderful plant to attract the beautiful butterfly so soon. Both flowers and plants are lovely. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a happy weekend.

Shiju Sugunan sa...

Beautiful bloom and butterfly!

My latest post:
https://craniumbolts.blogspot.com/2021/08/yet-another-birding-trip-to-saul-kere.html

Yvonne sa...

How wonderful to have a butterfly visitor before the plant is even put into the ground. Lovely photos.