LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 25 maj 2024

Kopparnätet avvecklas och telejacket stängs

Sedan några år tillbaka håller det fasta telefonnätet, det så kallade kopparnätet, på att avvecklas. Istället ska man ersätta telefonen med mobil telefoni och uppkoppling via bredband och detta trots att många svenskar varken har en mobil eller internet.

Eftersom kopparnätet ägs av Telia är det bolaget som avgör vilka delar av nätet som ska avvecklas. Jag har fått information från Telia att den 31 maj 2024 kommer den fasta tjänsten via telejacket att stängas hos mig. Det gäller bredband, TV och hemtelefon samt tillvalstjänster som till exempel Telia e-post. Telias föregångare var Kongl. Elecktriska Telegraf-Werket, som bildades 1853 och från 1950-talet hette Televerket. Det var både en myndighet och ett affärsdrivande statligt verk. Min purpurapel har bara 50 år på nacken, grenarna är krumma och mossan trivs. Men jag tycker det är vackert och njuter av trädet så länge jag kan. Det får finnas kvar.

Inga kommentarer: