LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 22 mars 2010

Hör du illa?

Att man ser allt sämre är ganska uppenbart när man exempelvis läser - de minsta bokstäverna blir suddigare med åren och till slut ser man inte vad det står. Då är det relativt enkelt att söka upp en glasögonaffär och prova ut glasögon. I Nynäshamn har vi två butiker i centrum. Det är bara att gå in, så provar de ut lämpliga glas och båge alltefter vad man vill betala.

Att man hör sämre är svårare att bedöma. Att fåglarna inte hörs längre måste bero på att de minskat eller försvunnit av någon anledning. Att man inte hör vad folk säger beror på att de pratar så tyst och otydligt. Att grannar klagar för att TV-ljudet är för högt måste bero på att de är överkänsliga för ljud. Tiden går och man upptäcker att man måste säga "va" allt oftare. Till slut blir det så ofta att man börjar tycka att det är pinsamt och avstår från att fråga igen, fast man inte hörde. Man blir alltmer isolerad för man undviker situationer där man måste uppfatta vad någon sagt. Hur ska man bryta denna onda cirkel?

Jag har sedan tidigare två hörapparater - hörsnäckor - som jag fått via Landstinget. Jag behöver inte betala för normal service och underhåll - byte av filter ett par gånger om året och justering vid försämrad hörsel. Nynäshamns Posten hade en notis fredag 12 mars 2010 om att Stockholms läns landsting ska införa vårdval när det gäller hörapparatutrustningar.

Vårdval alltså - jag bor i Nynäshamns kommun - vart tar jag vägen idag när jag måste uppgradera hörsnäckorna eller serva dem? På Vårdguiden internet (http://www.vardguiden.se/) läser jag att man har avtal med Avesina (http://www.avesina.se/) och de finns i Södertälje, Stockholm och Norrtälje. Jag måste alltså bege mig till någon av dessa kommuner, eftersom det inte finns något avtal med någon i Nynäshamn.

Den som inte har någon hörapparat måste skaffa remiss för att få komma till Avesina. Den kan man få via sin vårdcentral, husläkare etc. Det blir billigare att gå den vägen. Man betalar 600:- kronor i dagsläget för en apparat - resterande står Landstinget för.

Inga kommentarer: