LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 26 augusti 2010

Limring och mossmedel

Vi har vikt dagen åt småsaker att göra mellan regnskurarna - handla limremsor till äppelträden och mossmedel till trädgårdsplattorna. Och så titta vad de har för klätterväxter. Ösmo Plantshop har det mesta och ligger nära.

Det är spännande där också. Storsjöodjuret gömmer sig bakom en blågran. I en damm simmar stora fiskar. När jag står där och tittar hör jag ett barn ropa - titta, titta, mamma, fiskar - lika fascinerad som jag. Jag tänkte att, om man hade ett litet barn med sig och sprang runt, så skulle ingen märka hur barnslig man själv är. Men å andra sidan kan man tillåta sig både det ena och det andra, när man uppnått en viss ålder och utan att vara det minsta generad också.

Jag hann binda klisterremsa om ett äppelträd innan det var dags för nästa regnskur. Limringen ska hindra frostfjärilens vinglösa hona att krypa upp längs stammen för att lägga ägg.

2 kommentarer:

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej Ulla!

Tack goa du för din snälla hälsning.... Vad glad jag blir..... Visade jag inte 'bäcken' i sin helhet?! Aha... får kolla på inlägget igen.... Det kanske blir en höstlig vy från grusområdet lite längre fram... lovar då att visa bäcken helt och hållet.... :-)

Men du Ulla.... viiiiilken mysig grotta, trappa, portal.... Såå fin..... Hur i hela friden har ni fått upp stenen på toppen... och med den snygga lilla runda stenen underst?! Tjoho... riktigt snyggt!

Ha en underbar helg!
Kram Charlotte

ulla laiho sa...

En tidigare ägare Gösta Zetterqvist (grundare av Zetas) har baxat blocket på plats. Den lilla runda stenen har min man bytt ut, då den gamla var sprucken. /Vänligen Ulla