LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 25 maj 2011

Skelört



Suss på bloggen "Suss och Kai" tycker jag har fint i trädgården. Men det är nog snarare hur man väljer att rikta kameran. Det finns både smått och gott att rensa bort. Som den här skelörten. Om inte skelörten betraktades och betedde sig som ett ogräs, så skulle den vara taksam att ha i trädgården. Den har lång blomningstid - från maj till augusti. Formen och färgen på bladen är vacker. Blomman påminner om en vallmo.

På bloggen "http://linnaeus.nrm.se" kan man läsa, att bladen förr ansågs vara sårläkande och med mjölksaften kunde man ta bort vårtor. Det svenska namnet skelört kommer av att man ansåg, att mjölksaften kunde bota skelögdhet (prova inte!)

Att den kan ta bort vårtor tror jag helt och fullt på. Jag hade en vårta på ett finger för några år sedan och efter att jag rensat skelört, var vårtan plötsligt borta. Jag har ingen annan förklaring till varför den försvann.

Inga kommentarer: