LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 14 juli 2011

Fredagstema - doft


Vi har inte längre några egna hundar men likväl doftar jag ofta hund.

Zorro, som vi lånar ibland, sätter sina spår. Vi brukar leka intensivt både inomhus och ute. Grannens Zelma kelar jag med när jag passerar deras tomt. Tvärs över gatan ser hunden, som är där som "daghund", ut som Zorro men är en slags blandras. Vi hälsar givetvis på varandra när vi träffas.

På landet promenerar massor av olika hunder förbi med sina ägare. Inte långt från oss bor denna schäfer. Hon är tretton år. Hon har alltid åkt lastbil med sin husse i hans jobb. Men nu är hon lite stel i lederna och orkar inte längre. Hörseln har försämrats. Hon är så ljuvlig, blir så glad när vi träffas, skuttar som en valp mot mig. Och jag får åter en lite doft av hund på mig.

Titta på sinneskatten vad andra luktar på.

9 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Så underbart med djur, jag har oxå haft hund men inte längre, så bra att kunna låna ibland...bilden i ditt förra inlägg är superfin. Kram Johanna

Cecilia Artista sa...

Jag älskar också hundar. Jag hade flera leonberger tidigare och åhh så jag saknar dem. Men de hade ett långt och lyckligt liv. Nu längtar jag såå efter en hund, en golden hoppas jag. Eftersom jag reser mycket så är det lite komplicerat men jag hoppas ..
Fin bild på den gamla schäfern!

Leena sa...

Jag har ingen hund men klappar och gosar med dem så fort jag får chans. På mina morgonpromenader är det alltid en golden med, den hör till min väninna och där är det så att ingen annan än hon duger ... jag har passat henne (hunden alltså) ibland, och då tittar hon hela tiden på dörren och väntar på matte.
Ha en skön helg!

Beppan sa...

Har också haft hundar i många år. Tomt i huset numera på den sortens dofter tyvärr. Satt kvar länge.... Härlig bild på den gamla damen!

Anneli - A'la Foto sa...

Av någon anledning älskar de allra flesta hundar mig! Min mammas granne har en hund och den blir alldeles överlycklig när jag kommer och hälsar på! Och så är det med många hundar! Hundar är härliga...och ibland doftar de gott också! ;O)

Ha en skön fredag!

Suss o Kai sa...

Vilken fin bild på hunden :) o fiffigt påhitt till dofttemat Kram Suss

Hannele på Hisingen sa...

Vi har bara haft katter..

Pialotta sa...

Här har du en till som älskar vovvar även om de har kommit till pensionsålder och inte är lika lekfulla för spratt som förut. Min dotter har oxså hund som vi lånar ibland.. gammal dam nu (Golden), men lika ödmjuk och vackert tillgiven som alltid:) Fiiin bild på vovven som vilar sig och har det mysigt:)

Jah Hollis sa...

Dofter är väl mer betydelsefulla för hundar än för oss människor, även om de betyder mycket för oss med.