LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 11 augusti 2011

Tonette och rosenskära


Min pappa spelade klarinett och saxofon i olika orkestrar mellan 1945-1955 ungefär. Det var dansbandsmusik av varierat slag man spelade, som foxtrot, vals, schottis, tango, polka - det som var populärt just då.
Som en extra liten knorr brukade han plocka fram tonetten och spela några låtar. En hette Carina-polka och en annan tonettpolka. Den senare brukade han spela för mig och min bror när vi var små. Nu när jag tömmer lägenheten har jag tagit hand om notor och hans tonett.

Man spelade ofta efter notor man köpt.

 Men ibland fick man lov att skriva notorna till en låt för hand, man ville ha sitt eget instrumentarrangemang exempelvis, eller låten fanns inte att köpa i tryck.
Andra gånger improviserade man melodier.

Några av de frön jag hade liggande i en plastpåse och hastigt fick peta ned i jorden (då jag istället för trädgårdsfixat fick ta hand om min mamma som ramlat) blev en rosenskära, som just nu slagit ut i blom.

2 kommentarer:

Suss o Kai sa...

Vad roligt att få höra lite om din far :) och vilka fina bilder :) Kram Suss

Laila sa...

Jag är kär! Den översta bilden skulle kunna bli ett sånt vackert vykort ♥