LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 20 februari 2012

Virkat och stickat - hals- och pulsvärmare


Min moster i Karlskoga tipsade om ett halsduksgarn, som blev som volanger när man stickade. I garnbutiken i Nynäshamn fick jag tag på ett par nystan i ett garn, som heter "Kartopu Lace", ett akrylgarn. Det ser ut som ett virkat band och man stickar i ena kanten.

Nu är ju stickning inte min starka sida. Avbröt  och virkade ett par pulsvärmare i garnet "Fuga", som  genom inblandning av 50 % ull i akrylen värmer gott, detta för att få upp pulsen. Virksättet kallas "crocodile stitch". Det finns massor med instruktionsvideor på youtube och man kan även göra andra saker exempelvis halsdukar, väskor etc.

Sedan kämpade jag på med stickningen och rapporterade till min moster. Hon sade att det var så roligt att sticka dessa halsdukar att hon gjort tre stycken - det var någon annan, som inte kunde sticka och som ville ha. "Och så har jag stickat en tröja åt mig själv också", sade hon. Nu ville hon veta, om jag kände till nålbindning. Jag hade en bok från 1975, som jag skickade till henne. Själv har jag aldrig ens försökt nålbinda.

3 kommentarer:

Mattias sa...

Den översta bilden - fräna färger. Skulle gärna ha en halsduk med färgerna i det vänstra nystanet. :-)

Elisabeth sa...

Vackra färger. Såg komplicerat ut för att få till den halsvärmaren

Pysselfarmor sa...

Ja det där är ett populärt garn...blev snyggt det du gjorde.

Nålbindning är litet marigt att lära sig från en bok. Om din väninna har dator kan hon googla på nalbindning you tube så finns det några filmer där. Om hon googlar på nålbindning you tube så dyker det upp en bra film till.