LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 25 mars 2012

Vårtecken Södermanland 2012-03-25

Det är fortfarande ont om vårtecken i trädgården. I tisdags, på självaste vårdagjämningen, snöade det såpass, att marken fick ett nytt, vitt snötäcke.
På väg till landet uppmärksammade vi en del vårtecken. Björkarna skiftar vackert i rödlila men än dröjer det nog, innan de får små gröna "musöron". På ett gärde gick ett tranpar och åt. Klungor av sångsvanar har tagit paus på åkrar, på jakt efter något att äta. Ett par grabbar metade i Styran. Det är första gången jag ser någon fiska där. Förra året grävdes ett litet område ut precis där killarna står, så att det skulle bli ett bättre flöde.
Tussilagon blommar för fullt i dikena. På vägarna börjar motorcyklarna dyka upp. Stråken runt omkring här är mycket populära. Den här tuffa motorcyklisten är min dotter.
Här hos bloggen Humlebacken, kan du se vilka andra bloggare som deltar i bevakningen av vårens framfart i vårt långa land.

3 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Tussilago är ett fint vårtecken. Så du har också en dotter som kör motorcykel. Min dotter skrev in sig på körskolan i fredags och ska ta motorcykelkörkort.
Titta in hos mig så får du se mina vårtecken.
Kram!

♥ Carina ♥ sa...

Att motorcyklarna vaknar till liv är ju ett vårtecken om något :)

Gunilla sa...

Motorcykeln det är ett riktigt vårtecken.

Ha en fin vecka
Gunilla