LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 3 juni 2012

Fototriss 180 - gammal



Denna vecka är temat hos Fototriss "gammal". Motboken är kanske inte jättegammal. Den infördes av läkaren och politikern Ivan Bratt och användes i hela Sverige från 1917 fram till 1955.

Ransonering rådde och motboken var ett häfte med rekvisitionsblanketter och blad med plats för stämplar, där inköp av alkoholdrycker skrevs upp för att kunna bevaka den köpta ransonen. Motboken syftade framför allt till att minska spritdrickandet. Från början användes motboken bara för spritdrycker för att senare användas för både öl, vin och sprit.

Jag var för liten för att vara medveten om att ransonering rådde och snart är den gamla generationen, som kan berätta hur det var, borta.

15 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Lite kul att ha motboken kvar ändå! :-)

Hanna sa...

Vad skoj att se en motbok, har bara hört talas om dem. Kan tänka mig att den kan vara skoj att bläddra i idag.

Mariane sa...

wow... at systembolaget har eksisteret SÅ længe?? og sjovt for dig at have en bog som den du viser på din flotte triss..super !!!

Maria G sa...

En motbok har jag aldrig sett, men tack vare dig har jag nu fått göra det :)
Fint trissat!

Marit Johansson sa...

Så roligt att ha en sådan gammal motbok, jag har aldrig sett en bara hört talas om dom..

Nukke sa...

Där fins så mycket intressant historia in i den där boken !!!!

Och den ser vackert ut så att den skulle ge inspiration åt scarpbooking också om man gillar det.

anemonen sa...

Vad trevligt att du har ett ex av den kvar. Jag minns den!

Mina fotostunder sa...

Härligt med gamla böcker!
Fint!

Annemor sa...

Kjempeflott triss.
Du er heldig som har slike skatter.
Mormor
http://www.starbear.no/mormor/2012/06/03/fototriss-del-180/

Lisbet sa...

Wow har du motboken kvar. Underbart
ha en skön vecka

Axart sa...

Roligt att se, har aldrig fått tumma på en sån :)

Ha en fin dag/AX

Axart sa...

Roligt att se, har aldrig fått tumma på en sån :)

Ha en fin dag/AX

Jah Hollis sa...

Det känns gammalt och rätt gammalmodigt i dagens läge.

Lena sa...

Så kul att ha sådant kvar!

Pysselfarmor sa...

Ja den känner jag igen för jag har ärvt sådan av min far - intressant att titta i den!