LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 14 september 2012

Blooming Friday - hösttecken

Hösten knackar på dörren och vill göra sitt inträde. Det är början på den mörka årstiden. Man sträcker sig efter ljuset, tycker sommaren gick alldeles för fort.
För frösamlare är årstiden fortfarande ljus. Man samlar och drömmer om nästa år. Tänk att en enda blomma kan ge gigantiskt många frön. Ska man köpa motsvarande får man nästan betala en förmögenhet.
 Är det nu det hela börjar? Med frön. Eller är det nu det slutar? Med frön.

Mera höst finns på bloggen bland rosor och bladlöss.

11 kommentarer:

Anki sa...

Härliga bilder! Och visst är det fantastiskt att varje blomma kan ge så enormt mycket frön... man borde nog ta hand om fler av dem...
Börjar eller slutar... ja, det är som med hönan och ägget... vad kom först?
Ha det gott!

Katarina sa...

Jag visade också frön denna veckan. Det är ju riktigt roligt att samla frön om hösten. Med egna frön kan man ju experimentera lite med sådderna eftersom man fått dem gratis och ofta i rejäla kvantiteter.
Ha en bra helg.
//katarina

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken fin blogg du har. Jag la till mig som följare:).
Vackra bilder, härligt att plocka frön. Jag är dock ganska dålig på det:)).
Ha en skön kväll.
Kram Maria

Lena/isklockan sa...

Härliga foton!

Kram

Hélena sa...

Vilket härligt inlägg och underbara bilder. Får känslan av fjädrar som man vill rulla runt i :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Gunilla sa...

Riktigt fina fröbilder.
Hösten är fantastisk.
Trevlig helg

Merja sa...

Kul tolkning!!

Berit sa...

Fin tolkning!!Frötokig är jag ju och jag gillar att plocka frön och rensa frön så det har blivit en hel del:)
Ha en underbar helg!!

carinaon sa...

Vad duktig du är som samlar fröer! Det vill jag också lära mig. Du har en intressant tanke där. Jag har varit inne lite på det själv och tänkt att när jag nu planterar lökar inför våren, så börjar ju egentligen nästa års trädgårdssäsong nu. Vi kan säga att vi fira nyår i trädgården!
Kram Carina

Vivian Tisting sa...

Bra fråga, fröna är så vackra också.
Ha en skön helg
Vivian

Fröpåsen sa...

Å vilka fantastiska fröbilder!! Otroliga färger. Jag som älskar frön :-) Hälsningar Maria