LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 18 mars 2013

Allvarligt

- Min dotters bästa vän har nyligen blivit opererad för cancer i sköldkörteln. Eftersom jag har behandlats för giftstruma blev dottern orolig. Det är ju sådana här saker man på något sätt förtränger. Det man inte vet existerar inte.

- Samtidigt dimper det ned ett erbjudande i brevlådan. Stockholms läns landsting och region Gotland erbjuder en frivillig hälsokontroll för tidig upptäckt av tjock- och ändtarmscancer. Provtagning ska göras vartannat år för personer mellan 60 och 69 år. Jag får en känsla av trygghet blandat med oro om vartannat. Så bra att man kontrollerar detta. Själv har jag inte haft en tanke på det.

- I anvisningarna står att man ska undvika att äta rött kött, blodrätter och lever före och under provtagningen. Man ska även undvika C-vitamintabletter under samma period.

 - Men varför får man inte äta det? Ingen förklaring ges, varför jag googlar. På en finsk hemsida hittar jag förklaringen, att kött och blodrätter kan förorsaka positiva resultat i testet och tvärtom för C-vitamin, som kan ge falska negativa resultat.

- Nu har jag skickat in mina prover och går och väntar på besked. Övergår till att äta "som vanligt" där morötter är en nyttig ingrediens ... tror jag ...

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Det är alltid jobbigt att vänta på besked när man lämnat prover. Hoppas du får ett positivt besked i brevlådan.