LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 8 maj 2013

Forsythia

År 2011 klippte jag av några kvistar av forsythian hemma i trädgården och stoppade ner i jord i en blomkruka för att den skulle rota sig.
Grenarna tog sig fint. Jag lyckades övervintra den i krukan för att förra året plantera den på landet på Lisö. Jag hade gått runt på området och sett, att forsythia-buskarna trivdes, var stora och verkade ha fått vara ifred för djur.
Jag planterade den i närheten av dammen. Det såg mycket lovande ut. Den blev grön och fin.
Tänkte beundra den idag men fick leta ordentligt för att hitta den. Den ser ut som en rishög med avknipsade grenar. Nu får jag leva på hoppet att det lilla som finns kvar ska börja växa.

2 kommentarer:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Du kunde ha struntat i blomkrukan... Man kan föröka alla buskar. Man kan forma forsythian lätt, till boll eller något, efter blomningen är bäst.

Skaparglädje sa...

Jag har gjort precis som du i år. Stoppat ner grenar i en kruka, hoppas de rotar sig. Vad har hänt ed din buske, är det frosten eller något djur som varit framme?