LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 5 juni 2013

Sått och satt

Jag tycker om att krydda maten med färska kryddor och örter och har samlat mina runda krukor på en rad på altanen för att få till en liten hörna nära köksregionen. "Granngården" fick bli leverantör.
Jag har tre tomatplantor, som börjat visa knoppar och en enstaka blomma.
Jag har hört talas om att tagetes ska vara bra som underplantering mot nematoder (rundmaskar), varför jag planterade sådana tillsammans med tomaterna, om det nu skulle dyka upp några maskar.  
Eftersom jag är ganska otålig, har jag alltså fuskat och köpt uppdrivna och avhärdade kravväxter. Utöver tomater satsade jag på timjan, oregano och mynta.
I en blomlåda har jag sått plocksallat och i ytterligare en annan mangold. Som återkommande perenn har jag sedan tidigare libbsticka, gräslök och citronmeliss.

Inga kommentarer: