LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 14 november 2015

Glas - lördagstema

Tzatziki är gott. Jag använder mild lättyoughurt, som jag silar i kaffefilter. Här kommer mina ölglas till nytta.
Glasen står för det mesta bara till lyst i köksskåpet.
Vätskan i youghurten samlas i den ihåliga foten.
Det var lite pillrigt att få filtren att hänga kvar på kanten men med gummisnodd och tålamod ordnade det sig.
Gurkan är klar, riven, lite salt på, och efter en stund så mycket vatten som möjligt utpressad. Vitlöksklyftorna väntar. Så snart youghurten är klar ska allt blandas.

"Sås är nästan som mat, 
fast i ett annat aggregationstillstånd"

Länk:
lördagstemabloggare
lördagscitat 17
förklaring aggregationstillstånd

11 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Bra användning av vackra glas.

Anki sa...

Vilket bra tips med ölglaset... det ska jag komma ihåg :)
Kul citat och visst ligger det nåt i det.

lavendia sa...

Vad bra att använda sådant som annars mest står till prydnad. Och så enkelt. / Britt

Anna/notonmusic sa...

Jag älskar också denna goda gurksås som jag aldrig kommer ihåg hur den stavas :-) Men har fuskat hitintills. Jag har några glas som kanske skulle passa, inte så fina som dina härliga gröna ölglas som verkligen var fina. Jag har alltså inte silat yoghurten utan bara blandat ihop. Nu får det bli ändring på den saken! Ha en fin lördag Ulla!

Äventyret framtiden sa...

Tsatsiki brukar vi också göra med jämna mellanrum, men aldrig i så vackra glas. Nu ska här bli ändring på det. Det måste ju bara smaka ännu bättre när man tillverkar den så.
I jämförelse med kaffefilter i kaffesil som står i en rostfri bytta så är det år emellan jämförelsevis.
Ha en fin lördag trots allt tråkigt som sker i världen runt omkring oss. (tänker förstås på Paris just nu)

anemonen sa...

Fint och gott citat.

eileeninmd sa...

Hello, I like the pretty green glass! Happy weekend!

Bevare mig väl sa...

Denna vinkeln av tema föll mig i smaken ..

Klimakteriehäxan sa...

Men så snygga glas måste du kunna använda flitigare!!! Tsatsiki är förvisso gott.

Karin sa...

Vilket vackert sätt att laga en god nästan-maträtt!

Musikanta sa...

Vackra glas och kul inlägg! Verkar dock lite jobbigt - men som du skriver, man måste ha tålamod.
Ingrid