LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 20 juni 2016

Salvia

Jag tog en liten tur till Ösmo Plantshop idag. Det är ett tag sedan jag såg fjärilar men här satt i alla fall en nässelfjäril på en åkervädd - skönhet som ger glädje.
Min dotter och jag hade diskuterat hur nyttig kryddsalvian är och jag kände för att införskaffa en liten planta i det vackra vädret.

Salvia används främst till feta maträtter som korv och fläskkött men passar även bra till kalv, lamm och kyckling. Avkok och olja från bladen används mot exempelvis förkylning, diarré, astma och hudproblem. Förtärt i måttliga mängder anses te av kryddsalvians blad vara blodsockersänkande. Det kan även hämma kroppens svett- saliv- och mjölkutsöndring (källa Wikipedia).

Länk:
MacroMonday2
Image-in-ing

4 kommentarer:

NCSue sa...

What a lovely butterfly!
Thanks for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2016/06/drip-drip-drip.html

Carol @Comfort Spring Station sa...

Love your butterfly photo!

Unknown sa...

Snygg bild på fjärilen! Har inte sett så många ännu i sommar.

Kristiina sa...

Vilken härlig bild av fjärilen. Och så färgglad.

H. Täysin arkista