LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 11 maj 2017

Ingen ordning

I Nynäshamn passerar jag då och då hamnen, där de stora Stena Linebåtarna, som trafikerar exempelvis Lettland, brukar ankra. I tisdags gjorde kryssningsfartyget Regal Princess sitt första besök för säsongen i Nynäshamn. När jag körde förbi lämnade Stena Line (den där lilla till vänster) kajen och passerade kryssningsfartyget. Vilken skillnad på storlek! Regal Princess tar 3500 passagerare och har 1300 besättningspersonal - Ösmos hela befolkning skulle få plats på båten.

Passagerarna på kryssningsfartyget kunde använda den vikbara landgången Seawalk under förmiddagen, när de lämnade skeppet, men vid lunchtid fick fartyget kopplas loss och lägga sig ute på redden istället. Anledningen var att en tross, som satt fast vid en av bojarna där man förtöjer fartyget, hade gått av. Passagerarna fick använda de tenderbåtar som finns på fartyget och som används vid de flesta anlöp.
På hemväg fick jag känna av vädrets makter, sol, blå himmel, molnhimmel, regn, snö, hagel - jag behövde inte välja utan fick smaka på allt i en salig blandning.
En promenad runt motionsspåret hann jag också med. Blåbärsblommorna håller på att slå ut. Man blir lite orolig att de ska frysa bort under frostnätterna. Jag kan i alla fall ta på mig vinterkappan - vårkappan för hänga kvar i garderoben en stund till.

Länk:
Image-in-ing

1 kommentar:

Paula i pörtet sa...

Hej, idag var det skillnad minsann, plötsligt steg temperaturen minst tio grader från igår. Ännu nu på kvällen har jag öppet fönster i två rum och det är jättevarmt, man är ju inte van direkt. Det blir premiär med öppet fönster i sovrummet inatt, annars blir det för varmt för mig och alla pälsklingar. Det är så vackert i Nynäs!