LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 26 juni 2017

Välkomna regnskurar

Regnskurar och solsken har avlöst varandra under måndagen. Några nya irisblommor har slagit ut och ser fräscha ut men de flesta har vissnat vid det här laget.
Fler och fler insekter hälsar på i trädgården, som den här humlebaggen som upptäckt min nya blomma.
Så lycklig jag blev när jag fick syn på en nyckelpiga (Coccinella septempunctata) på rodgersiablommorna.
Här är första blomman på den rödbladiga smällspirean. Busken är ganska ny och var väldigt liten från början. Jag har klippt den för att få den mera buskig men här har jag missat en gren, så att den fick möjlighet att visa sina vackra blommor.

Länk:
Macro Monday
image-in-ing
our world Tuesday
Camera critters 480

6 kommentarer:

Carol @Comfort Spring Station sa...

Your macros are gorgeous! Love the lady bug.

NatureFootstep sa...

ja, regn behövs i massor. Men det kommer bara korta skurar :(

Paula i pörtet sa...

Hej, irisen är en exotisk blomma på våra breddgrader tycker jag. Lite väl prålig jämfört med våra modesta ängsblommor som teveronika , smörblomma och midsommarblomster. Jag har ännu inte märkt av varken eller getingar, däremot de för säsongen vanliga myggen och knotten. Har inte suttit ute en enda kväll för jag äger varken inglasad altan eller något annat som håller insekterna borta. Önskar dig en trevlig sommar så hörs vi

Skaparglädje sa...

Regnet är välbehövligt, synd bara att det blåser varje dag för det blir lika torrt igen. Kram!

NCSue sa...

Such lovely spring photos!
Thank you so much for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2017/06/shades-of-purple.html

Hannele på Hisingen sa...

Fina bilder!