LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 18 juni 2017

Vilken värme!

När jag tittade på termometern sent på eftermiddagen visade den plus 29 grader. Den kan ha fått lite kvällssol på sig förstås. En spindel fick sig ett skrovmål när den fångade en fluga. 
Buskar och blommor har slagit ut. Schersminbusken med enkla blommor börjar bli vit. När den blommat över måste jag klippa in den en aning - den har blivit så stor att jag nästan måste tränga mig förbi den för att komma fram.
Irisarna blommar också för fullt. Men de har betett sig mycket konstigt. Det är samma sort, samma ursprung, de är delade och utplacerade på olika platser i trädgården. På de flesta ställen blommar de men det finns även de som knappast blommar alls. Jag förstår inte riktigt varför. Det är grupper som bara står en meter från varandra - ena med massor av blommor, andra nästan ingen blomma alls. 
Insekterna börjar visa sig mer och mer. En skalbagge roade sig med att svinga sig från grässtrå till grässtrå. Gräsmattan har börjat växa nu trots den långvariga torkan. Vi har fått lite regnskurar då och då, vilket gjort sitt till.

Länk:
Camera Critters 479
Our world Tuesday
Floral Friday Fotos fff290
Image-in-ing

2 kommentarer:

NCSue sa...

Very lovely photos!!
Thank you so much for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2017/06/tidying-up-nest.html

Birgitta sa...

Jättefina bilder! Trevlig midsommar :)