LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 26 december 2010

Änglar finns dom?

En natt för något år sedan, när jag låg och sov, fick jag en känsla av att någon låg i mitten på sängen. Jag kunde känna det cylinderformade, hårda benet - ja, så var min tanke. Jag vaknade till och kollade - min man låg långt ut på sin kant - inte i mitten. Jag tänkte att det var en dröm, gjorde ett ärende i badrummet och gick och lade mig och somnade om.

Efter en stund vaknade jag igen av känslan, att någon låg i mitten på sängen. Nu var jag klarvaken och låg och funderade. Tanken kom, att det är ju farfar! Men varför just han? Och han är ju död sedan många år tillbaka.

Klockan var halv två på natten. Plötsligt dök idén upp, att jag måste koka havregrynsgröt i mikron. När jag kom ut i köket kände jag värmen från bänken, där kaffebryggaren stog. Jag tände lyset och såg, att vi glömt stänga av den, den hade torrkokat och bänken var nästan "glödhet". Jag plockade bort bryggaren, ville inte längre ha gröt.

På morgonen berättade jag om nattens "äventyr" för min man. Jag gjorde en undran, om farfar är min skyddsängel. Sedan åkte vi till el-affären och köpte en ny kaffebryggare, en sådan som stänger av sig själv automatiskt efter en viss tid.

2 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jag tror på änglar, att de finns där för att hjälpa oss. Så därför är jag övertygad om att det var din skyddsängel som väckte dig mitt i natten.
Kram Anne-Lie

Suss o Kai sa...

Ja det låter ju som att du hade besök av en ängel :) Kram Suss