LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 23 oktober 2011

Fototriss 154 - i köket



Denna veckas fototriss "i köket" är en riktig tuff utmaning för mig. Jag kan naturligtvis göra det lätt för mig och ta några interiörbilder. Men man måste utmana sig själv ibland. Ge sig på sånt man inte klarar på den nivå man befinner sig. Jag får alltså bekänna färg - jag är urusel på att laga mat och baka.

Mina förfäders gener är osynliga. De var så duktiga att laga piffiga rätter och bakverk som hette duga. Farfars plättar var gudomliga. Farmor var kallskänka i sin ungdom. Mormors hemgjorda värmlandskorv har ingen lyckats ta efter.

Men jag vill ju så gärna kunna. Jag har plockat fram ett par recept ur mina föräldrars samling. Började med äppelbröd. Följde receptet till punkt och pricka. Degen blev perfekt och jäste som den skulle. Sedan var det dags att kavla degen till en fyrkant 25x35 cm - alltså fram med linjal. Sedan på med övriga  ingredi-enser, äppelklyftor överst och massor med kanel, för kanel tycker jag är gott. Därefter 30 minuter i ugnen. Inte klar, alldeles degig i mitten. 10 minuter till - nix - 10 till - börjar bli väldigt brun - måste nog avbryta. Botten blev snustorr - och jag ilsken som ett bi. Om inte min man sagt att den visst går att äta, så hade jag kastat den i soptunnan.

Fortsätter med kalvfärsrulader men tar nötfärs, som inte är så dyr. Kul med gamla recept - EVE användes när jag var liten, annars hade jag nog inte vetat att det är margarin. Men jag brukar använda smör och rapsolja när jag steker något. Koncentrerade mig på att leva i absoluta nuet - glömma äppelbrödsfiaskot. Allt flöt på fint. Lite pillrigt att rulla in persiljan i köttfärsen. Sedan var det bara att steka ruladerna - lugnt och fint, bruna runt om - men de ville liksom inte hålla ihop - var kanske för mycket persilja - ska kanske göra köttfärssås med persilja - någon bild tänker jag inte visa ...

19 kommentarer:

Anneli - A'la Foto sa...

Härlig tolkning!

Ha en skön söndag!

carina sa...

Men så gott det ser ut...dumt att läsa hur det blev sedan ;)

Karin sa...

Haha, trist att du misslyckades! Men fina bilder blev det!

Susanne sa...

Hahaha, känner igen det där! Även om det inte går så bra med matlagningen så går det ju desto bättre med fotograferingen. Och jag måste säga att det ser väldigt gott ut! Fräscht med persilja i köttfärsen oavsett om det är rullader eller köttfärssås. ;-)

Monica o Jacob sa...

Här var det full fart i köket, synd att det misslyckades men det ser mumsigt ut på bilderna;-)

Beppan sa...

Det ser hur bra ut som helst! Smakade säker bra också - även om slutresultatet inte blev helt perfekt.
:-)

Ingalill sa...

Det ser gott ut i alla fall :)

Jah Hollis sa...

Övning ger färdighet, sägs det ju.
Och det ser i alla fall helt OK ut.

Barnens Hjältar sa...

Jag tycker det är roligt med köksarbete ibland, det beror på hur mycket annat man har att göra. på helgerna kan det bli lite mer tid i köket men på veckorna blir det det snabba och lättlagade (det är det ungarna äter bäst ändå :P)
Fin triss med trevlig berättelse till!

Axart sa...

haha roligt, inte så lätt alltid. Vi hade faktiskt persiljejärpar i skolan när jag var barn, minns det som gott.

Ha en fin söndag/AX

Anonym sa...

Trevlig berättelse och fina bilder!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Påt igen! Ser ju jättegott ut :)

Marja sa...

Äppelbrödet ser då fint och gott ut i alla fall.:) Trevlig triss och trevlig text.

Anni sa...

Oj, kunde du inte gett dig på något mer lättlagat när du skulle trissa? Det SER i alla fall superproffsigt ut!

Suss o Kai sa...

Tycker det ser riktigt smarrigt ut :) själv gillar jag inte köksgöror mer än diska för det kan jag :) men att laga mat eller baka är inte heller min starkaste sida :) Kram Suss

Oliver sa...

Ser gott ut. Ska be att min köksfantom provar receptet, så tar jag bilder under tiden. Rolig triss!

Paul Crnic sa...

Riktigt snygga bilder.

Åke Blomqvist sa...

Härligt tolkat! Fint dokumenterat :)

Pysselfarmor sa...

Jag tror att allt var supergott. Du kan nog allt laga mat ;-)