LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 27 oktober 2011

Fredagstema - slätt



Fredagstemat hos Sinneskatten är "slätt". Jag har plockat fram en sak, som min far gjort i pappersslöjden. Det är en ihopvikt grej av slätt papper, som man kan öppna åt två håll. Öppnar man åt ena hållet hamnar de korslagda, släta banden på den blå färgen. Öppnar man åt andra hållet hamnar de på den rosa färgen. Det är en liten sak som var till oerhört nöje, när jag var liten. Jag kunde aldrig räkna ut hur det gick till.

11 kommentarer:

Pialotta sa...

Kul för dig att du har dessa i dina ägor nu då.. riktigt klurigt som barn förstås att lista ut :) Trevlig helg till dig :)

Anni sa...

Sådana i trä hade man på bondgårdar på Gotland när jag var barn. Beroende på hur de hängde vid ytterdörren var man välkommen som gäst eller inte.

Eller så har min luriga pappa bara hittat på det ...

Lena sa...

Det var allt en klurig grej det där!

Erik "Semlan" sa...

Kommer ihåg det där... var lite trolleri över det hela. Kul att se igen. :-) Någon klasskompis hade en liknande som var en plånbok och där kunde sedlar "försvinna" in bland banden beroende på hur man vek ihop och vek ut sidorna. Jag förstod aldrig heller hur det fungerade. ;-)
Klurig tolkning.

anemonen sa...

Det har jag aldrig sett så jag blev så glad att få lära mig något nytt idag. Tack för att du visar och det passar så fint till temat.

Mia sa...

Den hade jag glömt, så kul att du visar fram den igen. En kamrat hade en sån när jag var liten och där blev också pengarna borta :)

SigridfraEnget sa...

Va kul! Påminner mej om något liknande som jag hade som barn.

Pysselfarmor sa...

Nu blir jag förbryllad..?? Kommenterade igår hos dig, men det är borta ??

Det där är fiffigt gjort och tänk att man hade pappersslöjd förr...ja så långt bakåt i tiden är det ju inte...

ha en skön helg!

Suss o Kai sa...

Vad häftigt och vilket arbete Kram Suss

Mona sa...

Vilken klurig grej. Så kul att du har kvar den. Fint arbete din pappa gjort.

Jah Hollis sa...

Nej, det finns många mystiska fenomen här i världen.
Snyggt och slätt ligger banden dessutom. Fina bilder.