LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 23 februari 2013

Man ska inte skryta

Jag var så mallig över vårt viltstängsel runt tomten. Jag slapp de upprepade besöken av en äppeltjusarälg, som grannen hade. Men så en dag, när jag stod i ett fönster och beundrade älgen, hoppade den plötsligt över viltstängslet in på vår tomt, utan att ta fart, liksom bara gled över stängslet, lätt som en plätt.
Den styrde kosan över gräsmattan, tittade irriterat på mig med en aning rest ragg, fortsatte till andra sidan vår tomt, där de sista säsongsäpplena låg på marken.
 
Så småningom frågade vi oss, älgen och vi, hur den skulle ta sig ut i friheten igen. Kommunen har viltvårdare och jag fick ett telefonnummer. Vid kontakt med denne undrade han, om älgen hade horn. Nej, det hade den ju inte. "Då är det bara att öppna grinden och driva ut den - ring igen om ni misslyckas ..."
Nu funderar jag på hur effektiva viltstängslen längs våra vägar i landet är. Har de vilda djuren vederbörlig respekt? Förstår de att de inte ska hoppa över dessa stängsel?

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Vågade du gå ut och öppna grinden åt älgen...jag tror inte jag hade vågat det.
Kram!