LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 31 juli 2013

Form och färg i trädgården

Jag beklagar ibland att jag inte har så mycket vackra blommor i min trädgård. Men det avsnitt jag är mest nöjd med består till stor del av olika buskar, där blommorna inte är speciellt iögonfallande. Det är istället form och färg på framför allt bladverket jag beundrar. Dessutom har jag försökt tillämpa lite topiary (formklippning).
Jag har drivit upp en gulbladig smällspirea av ett par skott, jag tog från buskarna på landet. Denna har jag sedan försökt klippa till ett runt klot. Jag har sedan några år tidigare format två runda buxbomklot av sex plantor jag köpte på rea.
Runt buxbommen har jag dessutom satsat på växter med olika form och färg på bladen. Här är en tvåfärgad hosta och rödbladig alunrot. Man kan ana några spetsiga blad från en daglilja.
Japansk lönn tar upp den vinröda färgen. En överblommad vallmo visar sin kapsel.

Jag har länkat inlägget till Nature Footstep, Blo-Ma.

4 kommentarer:

MitchyLR sa...

Hi Ulla. I nearly missed your post. Some really lovely shots. Sometimes green shrubs can make a good change from flowers. I've always liked the deep burgundy colour of the Maple.

Charlotta sa...

Man får ju aldrig nog utan vill bara ha mer, både av färgglada blommor och av former och struktur på blad och grenverk. Men trots det kan man ju alltid vara nöjd och glad med det man faktiskt redan har i trädgården och samtidigt drömma om utveckling och andra inslag.
Jag gillar - igenkännande - dina former och färger. :)

Husbilen-Ellen sa...

Härligt när solen skiner i bladen! Elisabeth

cat sa...

Även växter utan blommor kan vara vackra och det syns ju här på dina bilder :)