LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 19 april 2015

Majblommor

Jag var på barnbarnens födelsekalas igår. Mitt yngsta barnbarn säljer majblommor i år. Klart man ska passa på när släkten är samlad.
Jag köpte några majblomspins, som jag ska använda till något. Jag har små 10-grams akryl-metallic-nystan liggande. Det var en utfyllnadsbeställning för att komma upp till minibelopp och då väljer man ju något, som man kan komma att få behov av. Kan bli något ...

Majblomman samlar in pengar genom att barn säljer blommorna vanligtvis under en två-veckorsperiod i april av skolelever och scoutkårer. Intäkterna från försäljningen i Sverige går till att hjälpa barn som behöver extra stöd. Tanken bakom konceptet är att insamlingen ska fungera som ett pedagogiskt verktyg i skolan för att utveckla barns empati för andra barn i dess närhet.

Länk:
Helgdagsbilden
Wikipedia - information majblomman

12 kommentarer:

cissi sa...

Majblommorna är en fin idé! Har inte köpt några än, men det ska jag göra. :)

TantGlad sa...

Ja nu säljs det Majblommor överallt och jag är själv en av alla som har köpt en liten blomma.
Fina tankegångar om blomman.

Hittat hit genom vår bloggvän spanaren.
Ha en fin söndag nu!
Hejsvejs.

Hannele på Hisingen sa...

snygga i år igen

(det finns små blommande träd, funkar även i små uteplatser)

Carita och Bertel sa...

Klart att man köper en majblomma. Köpte en häromdagen av en fin liten tjej. Pengarna går till bra saker. Ha en fin helg. Carita

lavendia sa...

Klart man ska ha majblommor. / Britt

Ingrid sa...

Jag har köpt majblommor av mina små grannbarn. De är duktiga och säljer både det ena och det andra och jag har väldgit svårt att säga nej, speciellt om den lille charmige 4-årige Tor är med.
Kram, Ingrid

Beppan sa...

Så klart man måste ha en majblomma! Gillar pinvarianten, som är perfekt som liten brosch framöver.

Violen sa...

Här säljs också majblommor men jag kunde inte köpa för jag hade gått ut utan pengar. Men det blir fler tillfällen och då ska jag satsa på pinvarianten!

Hanna sa...

Bra initiativ med majblomman, jag köper varje år och har gjort det i år också :-)

HelenTh sa...

Majblommorna har både ett bra syfte och sedan är de så söta och ger åtminstone mig en nostalgikick. De har funnit så länge jag kan minnas och det gillar jag.

cissi sa...

Nu har jag köpt! Det blev en bildekal till bakskärmen på cykeln.....nu tror jag äntligen att jag ska få lättare att hitta cyklen bland alla andra likadana. :)

Anonym sa...

Ja Majblomman kommer jag ihåg från när jag var liten. Brukar köpa en när jag råkar på någon som säljer. Fina färger i år :)