LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 10 juni 2015

Färre blommor i år

På en rundvandring på landet i solsken och med himlen som ett blått tak fick jag till slut se munkhättan (Arum cylindraceum) blomma - en brunaktig kolv omgiven av ett grönaktigt hölster. Det är en kallaväxt. Det var spännande. Jag har aldrig sett denna tidigare.
Blåregnet (Wisteria sinensis) i grottan blommar inte lika rikligt i år, som det gjorde förra året.
Det är mest humlor som brummar i klockbusken (Enkianthus) men även andra insekter verkar gilla blomman. Det här ser ut som en bålgeting - den var ganska stor.
Här har jag bearbetat bilden på munkhättans blomma och reducerat färgerna, för att få bakgrunden mindre detaljerad, men det hade inte skadat, om jag städat bort lite grenar och annat innan jag tog bilden.

Länk: Nature Footstep - DAM 151

7 kommentarer:

Annemor sa...

Ikke for mye rydding.
Nå ble det bra, uansett.
Ha en fin dag.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2015/06/10/symaskinlogo-i-dam/

EG CameraGirl sa...

The Arum is fascinating. It reminds me of of the North American Jack-in-the-pulpit.

Yogi♪♪♪ sa...

Beautiful!

Andrea @ From The Sol sa...

A very interesting and dramatic plant. Similar to our Jack in the Pulpet only the outside petals are ver different. I like your edit ... very earthy and peaceful.

Andrea @ From the Sol

Lmkazmierczak sa...

I like that clock bush....nice series♪ http://lauriekazmierczak.com/droplet/

NatureFootstep sa...

tänkte just på kalla när jag såg munkhättan. Men de flesta kallor har nog vit eller gul kolv. :) fint blev det med redigeringen :)

Su-sieee! Mac sa...

I like what you did with the flower. I'm going to give it a try with one of my photos. Thanks for the inspiration.
Take 25 to Hollister