LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 8 juni 2015

Stjärnflocka (Astrantia major)



Förra året var jag för sent ute. Stjärnflockan var slut. I år var jag ute i god tid och fick tag på fem plantor Astrantia major 'Venice' PBR - mörkröd enligt etikett - precis som jag vill ha. Just nu i knoppstadiet ser den ganska grön ut.
Jag har stjärnflocka på landet men den är nästan vit. Både den röda och den vita blir vackra som egna blombuketter eller utfyllnad i buketter med andra blommor.

Länk:
I heart macro 106
Macro Monday
Nature Footstep 141 - frånga ljuset

15 kommentarer:

cat sa...

Vackra foton på en vacker blomma. Sista bilden är ju helt kanon med det lilla krypet som tittar fram :-)

lavendia sa...

Den är fin och användbar. Jag använder bladen till utfyllnad också. Men den är duktig på att ta för sig plats. / Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Jaaa, det är en så jättefin perenn och vilka vackra bilder på den, dom gjorde den verkligen rättvisa!
Agneta kram

Ileana sa...

Very nice!

Nicola SeaThreePeeO Carpenter sa...

Wonderful pictures.

Andrea Priebe sa...

Beautiful shots, Elisa. I especially like the pictures with th light shining through the petals. But I have to say, the little ant stole the show for me ... what a great Macro. You can almost see the smile on his face ...


Andrea @ Fron The Sol

marshaleith sa...

lovely. I especially like the third photo with the light streaming through the petals

jandi sa...

Gorgeous! That last shot is incredible!

♥ Hannele på Hisingen sa...

sniglarna älskar dem :(

Lmkazmierczak sa...

Delicate beauties wonderfully captured♪ http://lauriekazmierczak.com/sun-etched-clouds/

Felicia sa...

lovely images.

cissi sa...

Stjärnflocka är en av mina trädgårdsfavoriter. Jag har lyckats klämt in två olika sorter i min lilla rabatt, en röd och en vit.

Molly sa...

Love how in the last image the bug appears toe posing for the camera

mollyxxx

Laura sa...

So beautiful Ulla, I love the way you've caught the light in each blossom. Thanks for sharing the love up-close with I Heart Macro ♥

bettyl-NZ sa...

What a beautiful little blossom. The little visitor is cute, too!