LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 3 juni 2015

När tanken är fri som fågeln

På uppsatsskrivningen i skolan var det alltid bråttom. Först funderade man alldeles för länge på vad man skulle skriva. Sedan blev tiden knapp och man fick skriva fort. Fröken sade, att jag skrev som en kråka och skickade mig till välskrivningen.

Det var teckningsläraren som höll i den undervisningen. Teckning var mitt favoritämne alla kategorier. Där satt jag i lugn och ro och präntade. Teckningsläraren kunde inte alls förstå, varför svenskläraren tyckte, att jag behövde öva mig i att skriva vackert.

Länk: onsdagstema 268 - fri

6 kommentarer:

Leena sa...

Undrar om barnen fortfarande måste öva på att skriva fint. De flesta skriver ju allt digitalt. Måste erkänna att även min handstil har blivit rätt dålig i brist på övning. Och den har väl inte varit så jättebra någon gång.

Hannele på Hisingen sa...

som tur är sitter dagens barn inte med välskrivning och bläckpenna, som jag gjorde....

lavendia sa...

Jag minns också den förgångna tiden. Nu är det nog ingen som bryr sig om hur man skriver. Fanns det inte till och med ett ämne som hette välskrivning? Mitt favoritämne var också teckning. Men att kunna teckna och skriva fint är inte samma sak. / britt

Anita Malta sa...

Intressant läsning, fyndig tolkning och en passande bild. Själv hade jag inga problem att skriva men teckna var det värre med fast det hade varit betydligt roligare att kunna. Det var väldigt länge sen jag gick i skolan. Funderar ibland över hur det går till med dagens undervisningar. Så fjärran från min utan datorer, plattor och annat till hjälp, på gott och ont förmodar jag.

Bas. sa...

ja dat is heerlijk om naar uit te kijken

Unknown sa...

Även dagens skola tar inte alltid hänsyn till olika individers behov, även om jag tycker det har blivit mycket bättre. Idag är det nog mer brist på resurser (pengar) men kunskapen om olika pedagogiska redskap är bättre. Äldsta sonen t ex jobbar med "tankekartor" innan han skriver en text, som hjälp för att kunna strukturera tankar och idéer, och att sätta dem i ett sammanhang. För övrigt har vi inte så mycket kråkor hos oss, mer skator (som lämnar terrassen vitprickig) och korpar (mäktiga). Jättefin bild! Ha en fortsatt fin dag.