LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 13 februari 2016

Hopp eller optimism - lördagscitat

Det var grå väderlek och gråa växter igår på min trädgårdsrunda. Kungsmyntan stod i givakt med uppsträckta grenarmar trots att den vissnat och var död.
Jag satt och läste morgontidningen, när det plötsligt blev alldeles otroligt ljust. Det var solen som vaknat och tittade in genom fönstret. Och jag kände, att efter en kall vinter väntar en ny varmare årstid, en ny blomning. Jag hoppas på underbara äventyr tillsammans med kameran.

Hopp är inte optimism. Det är inte en övertygels om,
att något kommer att gå bra. 
Det är en visshet om att något har en mening - 
utan hänsyn till hur det kommer att gå.
Ur Fjärrförhör av Vaclav Havel

Länk: Lördagscitat

13 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Ett väldigt vackert citat som jag kommer att spara på :) T ack!
Fina ord och bilder som värmer!

BIRGITTA AHL sa...

Fin tolkning, och fina bilder.

Helena sa...

Så vackra och kloka ord. Kände att jag blev berörd av dem. Ha en fin helg.

Carita och Bertel sa...

Mysigt när solen tittar in och man ser allt damm, det är vår, nästan. Ha det fint. Carita

Anki sa...

Vackra bilder och kloka ord!

Klimakteriehäxan sa...

Tänk så mycket bra som har sagts!!! Vaclav Havel var nog ett geni, faktiskt.

Ulrika sa...

Fina bilder med ett fint citat!

Meta sa...

Sån bra citat. det ska jag minnas
Ha en fin alla hjärtans dag
Kram Meta

Karin sa...

Visst blir man glad för solstrålarna! Då känner man vårkänslor, och med dem kommer hopp!
Kram Karin

anemonen sa...

De där solstrålarna får man ta tillvara hur kort de än visar sig. Ett annorlunda citat och det gillar jag. Finfin text till dina bilder.

lavendia sa...

Det blir säkert många äventyr med kameran. Men här är just nu vinter. /Britt

Bevare mig väl sa...

Ett mycket tänkvärt citat; det där med meningen gjorde gott. Sol,ljus med mera värme och nytt liv i allt som vilat sig, du och kameran i äventyrlig mening blir verklig!

Kolonilotta sa...

Lika vackert citat som bilder.
Det tar jag med mig.
Kram