LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 24 februari 2017

Retro

 Retro syftar på att inspireras av eller intressera sig för en tidigare eras trender, moden eller teknologi. Om man sparar sina saker tillräckligt länge brukar de bli moderna och trendiga igen.

Jag har en citruspress i plast från gissningsvis 1950-talet efter min mor, vilken jag använder än idag. Den är mycket praktisk och funktionell på alla sätt. Jag känner mig nostalgisk och tänker på henne varje gång jag använder den.
Min mor var mycket duktig på att baka. Det var matbröd, bullar, sockerkakor och kakor. Hon använde bland annat en kaksprits i rostfritt stål och trä. Hon spritsade långa längder, som hon sedan skar i ca 10-centimeters längder, som hon formade till kransar.

Smörkrusaren är efter min farmor. Hon hade arbetat som kallskänka en gång i tiden och tyckte om att lägga upp maten så att den såg vacker ut. Jag blir riktigt sentimental när jag ser mina bruksföremål, som numera är retro.


8 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Aha... så fick jag veta vad kroken ska vara till. Det har jag många gånger undrat när jag stött på den.
Trevligt med saker som har historia både i köket och annars.
Trevlig helg
/Anette

Bevare mig väl sa...

Rubriker är upplysande och minnesväckare; du delar det så fint :-)

Anki sa...

Fina retroprylar som väcker minnen :) Min farmor brukade också krusa smöret när vi skulle ha gäster.

Paula i pörtet sa...

Känner också igen dina retroprylar, och ler...

Vonne sa...

Roligt tema och jag har sett många kuliga grejer i våra inlägg. Log igenkännande direkt åt din första bild och sen kom ju de andra i strid följd. Alla blev lika kärt igenkännande för mig så det blev en trevlig läsning med minnen.
Ha det gott!

Karin sa...

Fina och användbara retroprylar! Din citruspress känns som allra mest retro för mig.

Anna/notonmusic sa...

Citruspressen är den bästa tänkbara! Mycket bättre än en elektrisk som jag hade och som höll nåt år bara! Smörkrusaren hade min svärmor också men en lite annorlunda modell. Tänk att till och med smöret skulle vara fint upplagt!

Hannele på Hisingen sa...

aha, en sån har jag