LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

torsdag 13 maj 2010

Hörsägen, skrönor, lögner - rådjuren bryr sig inte



Vad är nu detta? Fartkontroll i trädgården? Nej, det är en anordning, som ger ifrån sig "ohörbart" ljud för människan men ett ljud, som rådjuren uppfattar och skräms bort av. Jag vet inte vad jag ska tro men det är värt ett försök.

Förra året hade jag planterat två thujor. Det tog en vecka så var barken avskalad och det var bara att gräva upp dem. Så hade jag hört att rådjuren inte ger sig på idegran men det hade inte rådjuren hört, utan de har gnagt på mina nya buskar. Nu har jag sytt på ett par virkade blommor på ett snöre och dränkt in dem med njurtalg, som också ska skrämma bort rådjur, sägs det...

1 kommentar:

En amatörs trädgård sa...

Oj, det var inte kul att höra. Vi har tuja och någon sorts gran på baksidan. Tujan slår vi alltid in i juteväv på vintern så den har dom inte kommit åt, dom tar mina tulpaner när dom kommer upp men inte så mycket mer än så. Min mamma använder alltid blodmjöl. Jag vet att det går åt en del och man måste vara ihärdig eftersom det regnar bort. Och sen kostar det nog en del i längden, men den där vakten ni fixat kan nog inte varit så billig den heller. Och vill man verkligen försöka med allt så har jag hört att människo urin ska vara avskräckande också, men det finns nog ingen som testar det. Hoppas att du lyckas med något.