LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 28 augusti 2013

Hur gick det till?

Jag ville göra lite fint i värsta ogräshörnan i trädgården. Jag började med att rensa ogräs under tre dagar. Sedan var det dags att plantera. Det var inga problem med sköldbräckan och spetsmössan. Man behöver inte gräva så djupt.
Sköldbräckan har nu antagit en vackert höstlig färgskala.
Men sedan var det dags att flytta dit en kerria. Det var väldigt trångt. Tallgrenar ringar in ett utrymme, som dessutom begränsas av en vedhög täckt av en pressening och så vårt eget staket mot grannen. Det behövdes en djupare grop för denna buske. Jag arbetade med två verktyg, en hacka och en grep.

Marken består av hård, torkad lera blandad med stenar. Jag skulle fösa undan lite upphackad lera och lutade grepen mot tallen.
Det var när jag böjde mig ner för att fortsätta bearbeta marken med hackan, som grepen ramlade och träffade precis på skalmen på glasögonen, som gick sönder. Det var själva glaset där skalmen är fäst som skadades.

Inga kommentarer: