LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 23 april 2014

Mossa på sten eller ej - visdomsord




"På rullande sten växer ingen mossa."

(engelskt ordspråk)

För att behålla sin vitalitet och rörlighet bör man hela tiden sysselsätta sig, vara aktiv och driftig. Det är inte det lättaste med de fysiska aktiviteterna under vintermånaderna. Man är rädd att halka och slå sig fördärvad och håller sig inomhus.

Efter att ha rensat ogräs en dag är jag därför fullkomligt ledbruten och musklerna värker. Jag tar en vilodag, aktiverar mina sinnesintryck, lägger mig ned på marken och tittar genom kameralinsen på mossan. Det är förunderligt så många olika sorter det växer på samma plats.

Länk:
visdomsonsdag 18
Pieni Lintu, världen runt

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag älskar mossa, lite japanskt :)

Hanneles bokparadis sa...


'
(skrev om låg pall för ogräsrensning, försvann kommentaren...?)

Hanneles bokparadis sa...

P.P.S.
på typ Biltema kan man köpa låg pall (med hylla för verktyg) som är skön att sitta på när man rensar ogräs. Eller knäskydd, om man föredrar ligga på alla fyra... Ingen idé att lida pin, utan fundera på skön arbetsställning.

Sönerna hjälpte mej skaffa bra skor med spikar för vintern: icebug

Pieni Lintu sa...

Härliga macros!!!

Bas. sa...

prachtig al deze kleine mossige plantjes.

cat sa...

De är så fina i närbild de där små mossblommorna eller vad de nu kallas. Härligt fotat av dig :-)

Katarina sa...

Numera blir jag ledbruten väldigt lätt. Det är jobbigt, men hör väl till åldern. Man tror man ska orka som förr, men kroppen sätter gränser.

- Fint ordspråk och vackra bilder!

PS Nu har jag ordnat länken.

Marit Johansson sa...

Vackra bilder!