LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 12 april 2014

Personligt - fototriss

Virkning har blivit något av en hobby sedan jag blivit pensionär. Jag har äntligen tid att ägna mig åt saker jag tycker är roligt.

Det senaste alstret är virkade påskägg. Jag har använt ett urblåst hönsägg och anpassat virkningen till formen. Sedan har jag stärkt det för att till slut, när det torkat, ha sönder ägget och peta bort skalet.
Kvar blir det färdiga, luftiga, genomskinliga påskägget, att hänga i påskriset - eller som här i svartvinbärsbusken under en bar, blå himmel för effektens skull.
Jag har virkat några stycket med lite olika, improviserade mönster, som på så sätt blir personligt.

Länk: Fototriss 255, personligt

16 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Så fina de blir! Men vilket jobb - blåsa ur ägg och allt :)
Det är roligt att virka - så jag kanske snor idén! ;)

Suss o Kai sa...

Så fina virkade påskägg :) så jätte söta kram Suss

Nukke sa...

Oj så vackert och vet du vad; jag måste berätta detta hantverk instruktion åt min syster som är vävare till yrke !
ps. min syster i http://www.pikkustikkari.fi/

Unknown sa...

Fin påskkänsla i bilderna =)

Anonym sa...

Trevliga bilder.

Violen sa...

Snyggt och kreativt! Verkligt personliga dekorationer till påskriset!

Anonym sa...

Oj, vilket arbete och hantverk, är imponerad till tusen! Sååå fina och så vackert att hänga i riset nu till påsk. Ha en fin söndag!

Bitten sa...

Vilket jobb, och väldigt personligt!

marja sa...

Så fina påskägg! Vilket knåpgöra med alla olika moment innan de blir färdiga.

cissi sa...

Dina virkade påskägg är verkligen personliga! Och jättefina! :)

Anonym sa...

Så läckert, snyggt virkat och trissat!

Unknown sa...

Fin triss, verkligen personlig!

Kerstin sa...

Oj, vilket jobb du lägger ner på att göra påskfint. Det måste vara väldigt "pilligt" att få ut allt skal därifrån. Fin triss. :)
www.kerstinsfoto.se

Unknown sa...

Väldigt fina! Effektfullt ute med himmel och sol. Imponerad av alla som kan virka, det är inget för mig.=)
//Scaniatjejen
http://www.scaniatjejen.se

Selain sa...

Åh så fina! :-) Du är så duktig!

/Annie

Susannesblogg sa...

Jag är imponerad av dina underbart fina virkade ägg! Tack för att du ville vara med i min utmaning!