LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 29 oktober 2016

Intet är som väntanstider



Veckans tema är "i väntans tider". Min stora, otåliga väntanstid är precis när snön smält och isen börjar släppa sitt tag om vattenpölar. Bladknopparna är fortfarande små. De väntar på mera ljus och mera värme. En vacker dikt, som illustrerar detta är Erik Axel Karlfeldts "Intet är som väntanstider":


Intet är som väntanstider,
vårflodsveckor, knoppningstider,
ingen maj en dager sprider
som den klarnande april.
Kom på stigens sista halka,
skogen ger sin dävna svalka
och sitt djupa sus därtill.
Sommarns vällust vill jag skänka
för de första strån som blänka
i en dunkel furusänka,
och den första trastens drill. 

Intet är som längtanstider,
väntansår, trolovningstider.
Ingen vår ett skimmer sprider
som en hemlig hjärtanskär.
Sällan mötas, skiljas snarligt,
drömma om allt ljuvt och farligt
livet i sitt sköte bär!
Gyllne frukt må andra skaka;
jag vill dröja och försaka,
i min lustgård vill jag vaka,
medan träden knoppas där. 


De övriga som deltar i veckotemat är:

11 kommentarer:

Bevare mig väl sa...

Så fint att vänta i längtans tider ... Bilderna illustrerar och talar som de brukar göra här :-)

Nancy Chan sa...

Waiting patiently and be rewarded to see nature takes its amazing course. Lovely poem!

eileeninmd sa...

Hello, I love the poem and images. Sweet bird! Thank you for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend!

Jeanne sa...

Such a lovely spot in the woods this is!

tiptoethruphylsgarden.blogspot.com sa...

Lovely peaceful spot,thanks for sharing,phyllis

olgakatt sa...

Den dikten illustrerar på bästa sätt hur årstiderna påverkar oss i vårt kalla klimat! Tack för den påminnelsen om Karlfeldt!

Karin sa...

Jo, han kunde få till det Karlfeldt! Tycker att jag känner igen mycket från dikten – han var ju från mina hemtrakter – men å andra sidan är bra litteratur så allmängiltig att alla kan känna igen sig. Men mycket av Dala-litteraturen handlar faktiskt om längtan och väntan. Dan Andersson, till exempel.

ifthethunderdontgetya™³²®© sa...

Lovely poem!

Winter is coming...
~

englundskan sa...

Ack vore vi där

Anki sa...

Fina bilder till Karlfeldts dikt! Jag var på samma spår, men utan bilder...

Äventyret framtiden sa...

Den väntans tider som Karlfeldt beskriver brukar nästan göra ont i själen. Den är så intensiv och så oerhört efterlängtad.
Dina bilder passar så bra till dikten.