LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 26 december 2016

Doftförnimmelser

Så här efter all mat i jul är det skönt med en promenad. Solen skiner och det är plusgrader men blåsten gör att det känns kallare.

Jag valde att gå på skogsstigar idag och hittade en nedblåst gren klädd med saffransgul lava. Jag tänkte på den goda doften av saffran.
När jag gick genom parken framför affärerna var nyponen vackert röda. Nypon betraktas som en av de 14 viktigaste vildväxterna i en överlevnadssituation. Nyponsoppa mums - börjar tänka på mat.
Idag ville jag ha lite omväxling till den goda julmaten. Inspirerad av färgupplevelserna på promenaden smaksatte jag lunchnudlarna med saffran och så fick det bli färska tomater till.

Länk:
Helgbilden
MacroMonday2

1 kommentar:

Unknown sa...

Tänk att ta en skogspromenad och få sådan fantastisk inspiration till god mat!! Saffran som smaksättare i ris och pasta är gott och vackert. Min skogspromenad bland bruna stammar och grön mossa resulterade i tacos med avocado som middag. :-)