LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 18 december 2016

Jag bidar min tid

Det var ett äventyr att ta sig till brevlådan för att hämta tidningen idag. Trots att jag sandat kändes det halt. Skulle ha varit skönt med en promenad men jag avstår.

Jag bidar istället min tid framför datorn, rensar bort suddiga bilder, dubbletter. Fastnar ibland vid någon bild. Som den här - det är svarta vinbärsblommor. De ser ut som små gröna klockor med rosa kanter, lite som liljekonvaljblommor..
Det blev ganska rikligt med svarta vinbär i år. Jag plockade någon liter och frös in för att göra något nyttigt av nu under den mörka årstiden.
Blommorna på röda vinbärsbusken påminner om den svarta men de är mer utplattade. Blommorna är ganska oansenliga och man lägger knappt märke till dem när buskarna blommar.
Bären är desto mer iögonfallande. Det ligger även röda vinbär i frysen och bidar sin tid och väntar på att bli till något  färggrant gott att förtära.

Veckans temat är "bida". Övriga som deltar är:

Karin på Åland
Englundskan
Karin i Stockholm
Anna

Anki
Helena
Matfreaket
Livsrummet
Olgakatt
Tove
Pensionären på ön
Ulla-Minnatur (jag)
Wienerbrödslandet

Jordgubbar och bubbel

Länk:
Helgbilden
Floral Friday Fotos fff264

7 kommentarer:

Janne sa...

God kväll härliga fina bilder du har sparat i från datan :)
Önskar en riktig fin God jul

Bevare mig väl sa...

Fint att bida tiden på så sätt!
Underbara bilder och så goda de är de bären :-)

KajsaLisa sa...

Rensa ur dåliga bilder är nog något jag också borde göra. Skönt med några bilder utan jul och vinter, det bryter av.

Barbro sa...

Just kan jag inte ha så myckeyt fokus på bilder, men det skulle verkligen vara nödvändigt att rota i mina kamerabilder hos mig också. Men eftersom min pappa nyligen avled så vill jag hjälpa min mor så mycket som möjligt. De var gifta i 62 år så jag förstår hennes saknad. Men hon är duktig och vi ser på livet med tillförsikt.

Rost och rädisor sa...

Sortera är ett trevligt göromål och alltid hittar man nåt kul. Gott att ha lite bär i frysen att plocka fram nu i vinter. Rena vitaminbomberna. Svarta är min favorit.
Ha det så gott
/Anette

Anni sa...

Jag vill inte heller gå ut på isgator, men nu verkar det ha töat bort - tur det när jag ska ta mig till stan!
Gillar att se dina somriga bärbilder så här på årets mörkaste dagar!

Melbourne Australia Photos sa...

Always nice to see photos of the flowers and fruit side by side, Ulla.
Merry Christmas to you and those special to you!
Many thanks for joining the Floral Friday Fotos meme.