LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 3 december 2016

Lukta på en apelsin - arom

En julapelsin i rött band får inleda december. Doften från denna dekoration av apelsin dekorerad med nejlika sägs minska stress och humörsvängningar samt gör att man blir mer fokuserad.
 Man kan hänga upp den i ett snöre i en garderob och låta den sprida sin väldoft bland kläderna. Apelsinen skrumpnar men fortsätter att sprida sin doft.
Äter man dessutom en frukt får man i sig massor av C-vitamin, som också hjälper mot stress. Sedan kan man i lugn och ro baka eller laga en maträtt smaksatt med saffran.

Veckans tema är arom. Övriga deltagare är:

Karin på Åland
Englundskan
Karin i Stockholm
Anna

Anki
Helena
Matfreaket
Livsrummet
Olgakatt
Tove
Pensionären på ön
Ulla-Minnatur (jag)
Wienerbrödslandet

Jordgubbar och bubbel

Länk:
helgbilden
MacroMonday

5 kommentarer:

olgakatt sa...

Pomander vill jag minnas att en sån aromatisk apelsin kallas. Jag brukar göra en eller ett par till jul. Måste bara komma ihåg att fylla på nejlikeförrådet! En verklig golukt.

Skaparglädje sa...

Apelsin dekorerad med nejlikor har verkligen en härlig doft.
Kram!

cat sa...

Ett läskande och juligt inlägg :-)

Karin sa...

Verkligen aromernas arom! Det är ju skillnad på lukt, doft och arom, men just apelsin med nejlikor tycker jag sprider en härlig arom!

Bevare mig väl sa...

Ögon - och aromfröjd! Varma färger!