LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 26 november 2016

Påverkas vi av färger eller är det egna tolkningar?

Många anser att färger avger energier av olika slag och väcker olika stämningar i oss. Ofta blir vi lugna och harmoniska av färger, som vi har runt omkring oss i naturen, som skiftningar på trädstammar, stenar, sand och grönska.

Jag sitter gärna vid stranden på landet och tittar på vågorna, som sköljer över stenarna i ett yrande skum för att sedan slås sönder till tusentals vattendroppar, som faller som ned som ett regn. 
Jag påverkas nog ganska mycket av vädret. Vid omslag till sämre väderlek blir jag nästan irriterad - kan till och med få ont i huvudet. Det är inte bara tristessen och färglösheten i vädret utan det tar emot att gå ut över huvud taget, särskilt om det regnar.

Jag tar bort lite färger i bilden i ett bildbehandlingsprogram. Bilden är fortfarande lugn och harmonisk. 
Man kan ju sitta inomhus och fundera över hur grått det är ibland. Grått uppfattas oftast negativt - står för sorg och tråkigheter - men även positivt som visdom och ett långt liv. Grått kan också vara ett tecken på makt och status - herrar i grå kostym i maktens korridorer - stramt och sobert. Färgen blir som en slags visuell kommunikation.

Jag gör bilden svartvit i samma program.
Medan jag sitter vid datorn och funderar över veckans tema 'grått' går solen upp över trädtopparna ...

Andra som deltar i veckans tema är:

Karin på Åland
Englundskan
Karin i Stockholm
Anna

Anki
Helena
Matfreaket
Livsrummet
Olgakatt
Tove
Pensionären på ön
Ulla-Minnatur (jag)
Wienerbrödslandet

Jordgubbar och bubbel

7 kommentarer:

Bevare mig väl sa...

Finstämd om färger och lek med bilder! Har förstått att jag är och har en komponent inom mig som går i färger - vid möte med människor och situationer. Tolkning av upplevelser är det så absolut tänker jag ... men ibland blir ju tolkningen enbart subjektiv om inte objektet kan relateras direkt på något sätt. Önskar dig en fin advent!

Birgitta Malmstedt sa...

Oh, så fint du har skrivit. Suttit uppe hela natten?
Hälsningar
Birgitta

olgakatt sa...

Nog påverkas vi av färger! Inte minst visar det sig vid experiment när man ger folk maträtter av "fel" färg.
Men de grå bilder som vi kallar svartvita är fascinerande i sin avsaknad av bjärta färger. Inte tänkte man på det då, för länge sedan! Och de grå nyanserna kan vara mer uttrycksfulla än kulörer.

Anki sa...

Tror säkert vi påverkas av olika färger. Naturens grå nyanser är rogivande och fina ... du beskriver det fint med dina sköna bilder från stranden.

cat sa...

Mycket rofyllda vattenbilder, men den bild som gör störst intryck på mig är den sista. Det tror jag beror på att den är fylld av vackra röda och rosa nyanser.
Tror att det finns en hel vetenskap om färger och dess påverkan på oss människor.

Karin sa...

De färger som verkligen påverkar mig är de som känns oharmoniska eller jobbiga ihop. Jag tror till exempel inte så mycket på att man sover bättre i ett blått sovrum än i ett rött, jag tror mera på ett lugnt, svalt och ostört sovrum med en någorlunda harmonisk färgskala, oavsett färg.

Och jag gillar grått i alla dess olika nyanser.

Anna/notonmusic sa...

Vackra bilder, där vattnet stänker upp över stenarna! För att inte tala om solnedgången - en kontrast mot allt det grå!