LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 11 november 2016

Vilken vecka!

Samma sak varje år. Man överraskas av kylan. Och så ett snöoväder utan dess like ovanpå - har skottat framför garaget ett par gånger. Sedan tittar jag i trädgården på baksidan huset om allt är OK. Där har jag glömt regnmätaren - varför tömde jag inte regnmätaren och tog in den tidigare?

Nu frös vattnet till is och sprängde sönder den. I botten av regnmätaren var ett björklöv inbäddat i isen. Att skaffa en ny regnmätare står på nästa säsongs "att-göra-lista".
Trafikkaos med inställda buss- och tågturer blev en följd. Jag var tvungen att få på vinterdäcken på bilen. Jag tog en promenad till den firma jag brukar vara hos - stängd, borta, fanns inte kvar. Vid de tillfälliga däckbytarställen som fanns var köerna timslånga. Jag placerade mig vid telefonen och fick efter några dagars ihärdigt sökande tid hos en firma i Nynäshamn.
Sedan var det dags för en kursdag även den i Nynäshamn. Då var det skönt att kunna ta bilen, när man har en tid att passa och inte kan lita på de allmänna kommunikationerna. Man vet aldrig om pendeltåget går eller inte och oftast finns inga ersättningsbussar.

Tog en försiktig halk-promenad runt el-ljusbanan efter veckans stillasittande. De flesta lövträd är nu klädda i sin vinterskrud - alltså nakna grenar. Ett och annat björklöv klamrar sig fast. Ekarna är de träd, som fortfarande har ett vackert höstfärgat bladverk kvar.

Länk:
Floral Friday Foto 259

1 kommentar:

Melbourne Australia Photos sa...

We have a top temperature of 30˚C in Melbourne today. So I ma sending you some sunshine, warmth and a bunch of roses from our garden. :-)
Thank you for taking part in the Floral Friday Fotos meme.