LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 8 januari 2017

Omväxlande väder årets första vecka

Mörkerfotografering är besvärligt. Nyåret inleddes med ett försök att fånga spöregn och raketer genom regndroppsfönstret. Jag kände inte för att gå ut i hällregnet med kameran.
Regnet har avlösts av upprepade snöfall, som trots grenarnas grafiska skönhet inte uppskattades i trafiken, där det varit fullständigt kaos.
Snön har ramlat av träden, som idag är mer rimfrostiga i morgondimman. Temperaturen har pendlat från plus 10 grader till minus 18. Idag är det minus 8 grader. Jag har skottat färdigt framför garaget och plogtraktorn har gjort vägarna framkomliga.
Nu gör jag som vanligt så här års - går i ide med en bok. Det är en julklappsbok från min dotter med familj, som jag börjat läsa - visst passar den mig perfekt.

Länk:
Camera Critters 456
Helgbilden

9 kommentarer:

Unknown sa...

Jättefina bilder! Träden är verkligen fantastiska i sina olika vinterskrudar. Jag hoppas du tycker om boken. <3

cat sa...

Men jösses ni har ju värre väderomslag än där jag bor! Visst är det vackert med snö och frost, men det är ruskigt besvärligt också.
Önskar dig god läsning. Ser ut som en bra bok för dig.

Beppan sa...

Konstigt väder vi har - så stora växlingar från regn ena dagen till massor med minusgrader nästa. Läste om skyfallen i Thailand. Där borde ju regnperioden vara över för länge sedan. Vart är världen på väg???

Anni sa...

Den boken blir jag nyfiken på!
För övrigt tror jag att vi alla skriver under på att vintervädret är synnerligen omväxlande i år!

Violen sa...

Vackra vinterbilder! Det ombytliga vädret ger underbar rimfrost ena dagen och slask den andra. Bra idé att gå i ide och mysa med en bra bok.

Helen sa...

Det är definitivt inte trevlig när vädret ställer till med trafikkaos, det verkar som en ypperlig idé att gå i ide och läsa istället. Den där boken ser intressant ut och vilka fina humlor på omslaget.

KajsaLisa sa...

Bilderna på granarna är vinter när den är so vakrast. Vill du fånga regn på bild i mörker så rikta kameran mot skenet från en gatlykta eller bilstrålkastare, däremot var det för disigt för att fota fyrverkerier, man måste ha klar himmel. Jag hade samma problem. .

Skaparglädje sa...

Trist med regn på nyårsafton. Vi hade uppehåll men väldigt blåsigt.
Roligt när det kommer lite snö, nån gång inland. Här lovas busväder i morgon, snö och blåst och jag ska ut och köra på vägarna, vi får hoppas det går bra.
Kram!

Hannele på Hisingen sa...

perfekt tid för läsning