LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

söndag 10 oktober 2010

Bambu (phyllostachys nigra)

Härom året blommade bambun på landet, varefter den dog. Den gör ju så, växer i hundra år, blommar och dör. Jag har låtit den vara kvar, klippt den jämn och virat ett par snören runt, så att den ska se lite prydligt ut. Ovan bild är från slutet maj i år.

Häromveckan fick jag en blomkatalog och där hittade jag svart bambu. Det lät spännande så jag skickade efter en och så skulle man få en två meter lång present på köpet. Jag tvekade, för hur skulle jag kunna frakta hem något så långt. Till min förvåning var paketet pyttelitet när det kom. När jag packade upp det innehöll den min Phyllostachys nigra (svart bambu) och en pläd, två meter lång, rödrosa med grått på ena sidan och tvärtom på andra sidan.

Bambun har fått en ny plats på landet - var inte så stor, så jag markerade platsen med en pinne - och pläden ska jag ha i hängmattan nästa sommar när jag ligger och läser ...

Inga kommentarer: