LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 9 oktober 2010

Hur gör djur?

När jag gick runt i trädgården på landet kunde jag inte undgå att lägga märke till denna indiskreta handling. Klart jag vill veta vem som gör så! Ovanpå en sten! Så att det syns ordentligt!

Jag tog en närmare titt - ganska smal och avlång - och fy vilken stank!

Nedanför ligger ännu mera stinkbomber men de har en annan form, runda.

När jag ser mig omkring märker jag att mina nya hostor är avätna. Det återstår ojämna stjälkar - rådjur brukar slita av blad på det sättet med kindtänderna, har jag googlat.

I närheten av garaget har jag kastat grenar, som jag rensat bort. Där finns ett alldeles runt hål.

Kan det vara rådjur som använt rävens revir, varvid räven måste skarpmarkera sina gränser? Räven markerar sitt revir på detta tydliga sätt. I somras såg vi ett par rävar, som lekte nedanför balkongen, så de kanske är kvar.

Eller är det kanske en grävling även om jag inte sett någon? Men de rör sig å andra sidan mer på natten. Vildsvinen kanske är oskyldiga?

1 kommentar:

Suss o Kai sa...

Visst är de lustiga våra kära djur i naturen:) Vilken fin räv /Suss