LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

tisdag 2 augusti 2016

Hösten knackar på dörren

Det vackra spindelnätet syns bra i motsol. Trådarna gnistrar i regnbågens färger där det är spunnet i hängsyrenen (syringa reflexa).
Rönnbären i skogen utanför tomten börjar mogna. Det är rikligt med bär i år i stora klasar.

Rönnen är mytomspunnen bl.a. var den guden Tors speciella träd och kallades Torsbjörg (Tors hjälp). Den har förknippats med blixtnedslag antingen som skydd eller att den drar till sig blixten. Rikligt med rönnbär bådar en kall och snörik vinter sägs det.
Mahonian suktar efter vatten. Bären börjar skrumpna men eftersom jag inte tänker ta tillvara dem låter jag dem torka.

Länk:
Nature Footstep - trees-n-bushes
Our World Tuesday 
Tisdagstema - intresse

8 kommentarer:

Carita och Bertel sa...

Vackert, men lite vemodigt känns det, att hösten kommer närmare. Ha det fint. CArita

Skaparglädje sa...

Ja hösten närmar sig, men än får vi njuta lite till av sommaren...
Kram!

Carol @Comfort Spring Station sa...

Great photos!

eileeninmd sa...

Hello, great captures of the web and beautiful berries.
Happy Tuesday, enjoy your day!

Paula i pörtet sa...

Hej, så har du sett till att jag lärt mig något idag också. Hade aldrig hört talas om mahonia! Nu har jag googlat att bäret passar till gelé. Där ser man, jag får nöja mig med vilda bär, inte tokigt alls!

NatureFootstep sa...

inte ofta man ser så fina spindelnät :) Snyggt fångat.

Anneli - A'la Foto sa...

Fina bilder och intressant historia om rönnträdet!

Klimakteriehäxan sa...

Nej nej nej inte höst än! Flera sommarveckor återstår!!!!