LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

onsdag 24 augusti 2016

Dikeskantens vackra blommor

På mina promenader ser jag mängder av vackra blommor i dikeskanten. Det blir gissningar vad de heter - fackelblomster tror jag att detta är. Jag tappar namn hela tiden - så irriterande.
Jag brukar försöka ta reda på vad blommorna heter, när jag kommer hem. Jag bläddrar i min "Flora i färg" och jag letar på internet. Man hittar blommor som liknar varandra men med olika namn. Det är kanske bladen som skiljer och så klart har jag inte fotat bladen. Det här skulle kunna vara Gullstånds.
Kan det vara rödklint? Det är inte så lätt att komma närmare blommor ibland - diket var brant och blött och de här växte en bit in på andra sidan. Blomman var populär bland fjärilarna, som fladdrade kring den.

Länk:
Onsdagstema - borttappat

2 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Finns mycket fint i dikeskanten nu. Jag är dålig på de "vilda" blommorna. Ja, även de i trädgården, precis som du så tappar jag namnen.
Kram!

cat sa...

Jag är helt urkass på att artbestämma flora och även fauna. Men som tur är behöver man inte veta deras namn för att uppskatta deras skönhet.