LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

fredag 5 augusti 2016

Fjärilsbuske


Påfågelöga och pärlemorfjäril har jag i min trädgård men inte buddlejan. Det är en buske jag verkligen suktar efter. Jag vill ju så gärna ha fjärilsmagneter. Två gånger har jag misslyckats. Det ska finnas vissa sorter som klarar upp till zon 4 - det skulle kunna vara något för mig.

Den som lyder råd är vis. Jag har letat efter tips på internet.
  • En solig plats vill den ha, mot en vägg, mur eller plank.
  • Någon säger att de vanligaste ljuslila verkar tålmodiga.
  • Väldränerat med grus och sten, djupt men upphöjt är ett tips
  • Viktigt att den står i lätt jord och planteras djupt är en annans erfarenhet
  • Man kan kupa upp något runt de nedre delarna av stammarna - det gäller i första hand att få rotsystemet och knoppanlagen att överleva.
  • Skydda nedre delen från vårsol
Någon gång ska jag ha en buddleja men jag vet inte när.

Länk:
Floral Friday Foto fff246

6 kommentarer:

Maribel sa...

Jag har provat en gång, kanske inte de rätta förutsättningarna, för jag planterade den på hösten och den överlevde inte. Skulle gärna ha den för fjärilarnas skull och för att den är så vacker. Härliga bilder.
Ha det fint / Marika

Rost och rädisor sa...

Buddlejan är vacker, men hos mig drar rosenflockel, nepetor,bolltistlar och kryddväxter mängder av fjärilar och humlor.
Allt gott
/Anette

Marleen sa...

Beautiful!

NatureFootstep sa...

så härligt! Påminde mig om att jag måste ut o kolla om det finns några amiraler. :)

cat sa...

Vackra fjärilar som du fotat så fint!

Melbourne Australia Photos sa...

How lovely to see the butterflies together with the flowers.
Thank you for participating in the Floral Friday Fotos meme.