LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

lördag 6 augusti 2016

Harkranksorättvisa

Jag var tvungen att byta mina hörsnäckor mot nya, som var starkare. Alla ljud förstärks. Som när jag promenerade i trädgården och hörde en duns bredvid mig.

En harkrank hade landat med ett brak bland jordgubbsbladen och samtidigt trasslat in sina långa ben i varandra (klicka på bilden så blir den stor och det syns bättre).

Det är en hona. Hon har tjockare kropp än hanen för att rymma äggen och kroppen avslutas med ett spetsigt äggläggningsrör. Men benen är inte tjockare än hanens. Det borde de ju vara, om hon ska bära upp en tyngre kropp fylld med ägg. Det är klart att det är svårt för stackaren att landa. Typiskt orättvist.

Många människor tror att de tänker när de i
själva verket bara sorterar om bland sina fördomar

Länk:
lördagstema - citat
camera critters 434

1 kommentar:

cat sa...

I vanliga fall tycker jag att harkrankar är rätt äckliga insekter, men här tycker jag faktiskt synd om stackaren. Hoppas att den lyckades komma loss från trasslet.