LEV I NUET MEN LÄR AV HISTORIEN

måndag 2 september 2013

Inga klöver - jag gillar inte bankomater

Tomt? Inga blad och inga klöver? Min man och jag uträttade några bankärenden idag. Samtidigt skulle han ta ut kontanter ur bankomaten. Den meddelar att det inte finns tillräckligt på kontot. Vi blir konfunderade. Pensionen kom ju nyss. Det måste finnas pengar. Jag gillar inte bankomater.

Vi åker hem och kollar papperen. Min man är mäkta irriterad, alldeles likblek i ansiktet av ilska. Och vem mer är i rummet än jag ... ingen ... Jag tycker att våra diskussioner inte leder någonstans utan föreslår, att vi åker tillbaka till banken och begär ut aktuella kontodrag. Sagt och gjort. Vi får utdragen - jo då, pengarna sitter där de ska. Min man provar igen och får samma besked - inga pengar. Jag gillar inte bankomater.

Vi ber en banktjänsteman kontrollera och hon följer med till automaten. Vi börjar på ett lite högre belopp - inga pengar. Fortsätter med ett lägre - fortfarande inga pengar. Ännu mindre belopp - då plötsligt ger den ifrån sig sedlar - 100-lappar. Jag gillar inte bankomater.

Banktjänstemannen visste inte, att man inte kunde få ut lite större belopp i hundkronorssedlar. Bunten får antagligen inte plats i automatens fack. Hon kände till att 500-kronorssedlarna var slut och de hade anmält detta till det företag, som sköter automaten, alltså inte banken ... Jag gillar inte bankomater!

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Vaffö ska du ha så mycket riktiga pengar?? Sätt in på den andres kontot direkt, genom datorn exempelvis. Eller betala med kort, jättebehändigt. Säkert, snabbt, enkelt.

cat sa...

Bankomater är inte det mest pålitliga. Fick mitt kort skimmat i en sådan för några år sedan.